Академія

blogology2010


Академія блогослов'я 2010


Previous Entry Share
Лекція № 14. Меми, або яким чином прошитий наш мозок
yesterday is history
klim_ov_ich wrote in blogology2010
Вітаю. Сьогодні у нас остання лекція з умовного блоку, який я б назвав "Вступом до культурБЛОГології". Нагадаю, що дещо раніше ми розглядали "Історію блогосфери", "Типологізацію блогерів", "Знакомітостей в ЖЖ" та "Різницю між національними блогосферами". Тепер же говоритимемо про меми.

І

Мемом, або медіавірусом зветься певний шматок інформації, що підсвідомо передається від однієї особини іншій різними шляхами комунікації. Ввели до вжитку це поняття професійний атеїст Річард Докінз (робота "Егоїстичний ген", 1976 рік) та дослідник мас-медіа Дуглас Рашкофф (книга "Медіавірус", 1994 рік). Перший доводить, що в сучасних умовах можлива лише медійна еволюція, але аж ніяк не фізична (цікаво, як би він пояснив більш рухливий палець руки для набору СМС у нашого покоління, ніж у наших предків?!).

Другий - відзначає, що меми (ще одне значення – найпростіша одиниця передачі інформації в псевдонауці меметиці, апологетами якої є Аарон Лінч, Річард Броуді, Дерек Гатерер тощо) є, як і гени, реплікаторами, тобто субстанціями, що здатні відтворювати самі себе. На думку Рашкоффа, це явище шкідливе індивідууму (мемботу чи мемойду), оскільки маніпулює його свідомістю в угоду транснаціональним корпораціям та державам.

Нам з вами в силу специфіки "Академії" цікавими є передовсім інтернет-меми. Втім, в голові кожного члена людського соціуму живе сила-силенна мемів, в тому числі і різні типи фольклору, від приказок до анекдотів. На особливу увагу заслуговує такий архаїчний, але від того не менш популярний тип медійних вірусів, як "листи щастя". Його різновидом є єгипетська "Книга мертвих", яка наказувала класти свою копію до труни…

Про сарафанний шлях передачі інформації можна почитати тут

Теоретики медіавірусології зазначають, що шляхи передачі можуть бути як вертикальними (від старшого до молодшого, а в наш час – і навпаки), так і горизонтальними – наприклад, "кинувши" в людину гіперлінком по "асьці". Маса мемів, що мають щось спільне, здатні об’єднуватися в феномен комплексних мемів - мемплексів. Докінз вважає релігію найяскравішим прикладом подібного.

Ось що про меми та протестантизм пише ненаша кохана "Вікіпедія": "Як стверджують прихильники меметики, деякі фундаментальні євангелічні релігійні рухи витрачають багато часу на прозелітизм, однак для розмноження подібних мемів необхідно, щоб вони надавали людині деякі психологічні вигоди: катарсис як звільнення від накопиченого почуття провини, відчуття власної праведності, і віра в загробний світ як захисні механізми, релігійний екстаз тощо... Релігійні праві в США несуть загальне повідомлення, побудоване навколо релігійної догми. За допомогою приєднання консервативних політичних поглядів до християнського релігійного євангелізму ("піггібекінг мемів") вони зв'язали певний набір політичних ідей, мемплексів, з окремим набором релігійних ідей, мемплексів, які реплікувались вкрай ефективно протягом багатьох століть. Християнство навертало прихильників століттями, тепер у багатьох випадках релігійне звернення стає також і політичним зверненням".

ІІ

Звісно, свіжі меми народжуються і запускаються ледь не щодня, не рідше вірусів комп’ютерних. Але все ж існує певний звід цих витворів. Крім того, в http://Lurkmore.ru - найбільшій російськомовній енциклопедії мемів наразі вже декілька тисяч статей на цю тему. Її девіз: "Пишемо про явища, відомі більше, ніж одній особі".

Дуглас Рашкофф розподіляє меми на три категорії: штучні (створені кимось для передачі "в народ"), кооптовані ("тягачі", стихійно створені, до яких потім "приєднуються" групи інтересу, це - одна з технік лобіювання, до речі) та самостворені ("учі олбанскій" тощо). На думку Рашкоффа, мем відрізняється від банальної піар-потуги зміною акцентів певної події та збільшенням суспільно важливих питань, на які соціум має дати відповідь. Тоді як, справа рук парників лише примітивізує той чи інший суб’єкт.

Оболонка медіавіруса дозволяє йому подолати будь-які потуги тої чи іншої влади маргіналізувати його і подію. Вона часто сконструйована за допомогою такої могутньої та досі незбагненої зброї як гумор і часто надто оригінальна, щоби просто так можна було її викинути зі свідомості. Оболонка – як камінець в кеді, як пісня "Мусі-Пусі", як вітання "Превед" – просто покликана, аби донести до вас мемотип (дійсне інформаційне навантаження мема). Саме тому меми стають особливо актуальними при загрозі будь-якій свободі.

Цікаво про меми розповідають російські креативниkи ТОП-5 з Red keds. Мемом може бути щось текстове, звукове або візуальне. Забігаючи наперед скажу, що навіть б-я слово є само по собі мемом.

Те ж мото, наприклад, формується ланцюгом "образ – фраза - бренд". Щоби мем став повноцінним, його було б непогано спаплюжити: оригінальний месидж кавєркаєцца посередником у комунікативному ланцюжку через недостатню інформацію (слайд#45)

Реплікація тобто самовідтворення мема відбувається за рахунок популяризації першоджерела (мувіка, книги, мультика, пісні, новин тощо).

У мемів два шляхи життя – затухання та лексикалізація, тобто міцне "окопування" у колективному несвідомому певної суспільної групи. Приклад – піджін інгліш. Медіавіруси часто зачіпають ті чи інші табуйовані сегменти нашого буття.

Як створити мем?

1) Знайдіть банальну ситуацію, в яку потрапити може будь-хто і про яку часто згадується під час групового спілкування.

2) Придумайте яскраву (ТУПІСТЬ – ВИШУКАНІСТЬ – ВИУХ МОЗКУ – НІСЕНІТНИЦЯ – КОГНІТИВНИЙ ДИСОНАНС – РОЗРИВ ШАБЛОНУ) фразу, яка могла б замінити існуючий фразеологізм

3) Введіть мем у життя, помістивши його в якийсь певний нетривіальний контекст.

Ось типова історія з мемом "Трололо" (в статті описаний механізм дії цього Т-мему)

ІІІ

Якось один медійник зазначив, що за сучасних умов у світі журналістам потрібно опановувати техніки та тактику партизанської війни. І він був правий. Той же Рашкофф розповів у своїй книзі, що в суспільстві існують люди, що спеціально формують меми – наприклад, політики-НЛПісти, екотерористи, ВІЛ-інфіковані тощо. Це явище вчений називає media activism. Від себе можу додати (підозрюю, що jesfor зі мну не погодиться), що низка героїв моєї лекції "Знакомітості в ЖЖ" є такими активістами.

До речі, мем має викликати емоції (будь-які), а також провокувати, адже розповсюджується не в чистому вигляді інформація, а закодовані в певний привабливий символ дані.

Ще однією особливістю мемів є їхня орієнтація на тинейджерів (вікова локалізація) як найбільш сприятливої для всього нового категорії людства. Часто меми розносяться по усюдах флешмобберами.

Крім того, цікавим є така штука як культурний контекст мему (регіональна локалізація) – наприклад, спробуйте пояснити донбасянину фішку сороміцьких коломийок, американцю - слово "Превед", а москалю – багатошаровість сенсів творчості Леся Подерв’янського. У вас нічого не вийде…

До речі, про останнього – його п’єси для кожного має щось своє. Для гопніків – матюки, для російськомовних – суржик, для інтелігенції – апеляцію до класики, для студентів – алкогольний треш-сюр тощо. Крім того, якщо ви помітили, вплив, скажімо, друкованої творчості цього непересічного маляра є набагато слабшим, аніж специфічний тембр голосу метра 20-річної давності та смішки слухачів на тлі оного.

Перспективний мем – прототип нового слова.

Отже, робимо висновок! Розуміння механізму дії медіавірусів є важливою та невід’ємною частиною кваліфікації блогера, а найвищим пілотажем – вміння їх створювати

  • 1
Як створити мем?

1) Знайдіть банальну ситуацію, в яку потрапити може будь-хто і про яку часто згадується під час групового спілкування.

2) Придумайте яскраву (ТУПІСТЬ – ВИШУКАНІСТЬ – ВИУХ МОЗКУ – НІСЕНІТНИЦЯ – КОГНІТИВНИЙ ДИСОНАНС – РОЗРИВ ШАБЛОНУ) фразу, яка могла б замінити існуючий фразеологізм

3) Введіть мем у життя, помістивши його в якийсь певний нетривіальний контекст.



И все-таки еще четвертый пункт - мем надо активно форсить, иначе он загнется еще на начальной стадии популярности, а поскольку продвижение мема в одиночку невозможно, то форсирование проходит усилиями всех учасников имиджборжа или форума, после чего перелезает на соседние, родственные форумы, потом ??????? Profit! - мем цитирует весь рунет, как минимум.

Тем не менее, мемы, как вы правильно указали, имеют направленность на тинейджеров - но те только в смысле возраста, но и на взрослых дядек, у которых в штанах детство играет. То есть какой-нибудь более-менее респектабельный политолог, или критик, или писатель, да просто знаменитый блоггер мем употреблять побрезгует, считая его продуктом той же природы, как и популярный четыре года назад "падонкаффский языг".

То есть любой мем - это медиавирус, но не каждый медиавирус - это мем. Есть медиавирусы намного более серьезного и опасного назначения, чем безобидное "трололо" или "уже не торт")

в принципі згоден щодо інфантилізму :)

  • 1
?

Log in

No account? Create an account